Homepage / Katastrofy |
KatastrofyNámořní nehody |
Mapa nejhorších námořních nehod
01 – Úprk z Německa nevyšel | |
Jméno lodi: Wilhelm Gustloff Kde: Baltské moře Kdy: 30.1.1945 Počet obětí: asi 9.400 mrtvých (900-1.250 zachráněných - údaje se různí) Národnost plavidla: Německo Příčina: Torpédo vypálené ze sovětské ponorky | |
Popis události: Loď převážela německé uprchlíky opouštějící Německo, jehož porážka ve 2.světové válce byla již nevyhnutelná. Parník byl zasažen třemi torpédy a potopil se za 40 minut. | |
02 – Srážka trajektu s tankerem | |
Jméno lodi: MV Doňa Paz Kde: u pobřeží Filipín Kdy: 20.12.1987 Počet obětí: 4.375 mrtvých (26 zachráněných) Národnost plavidla: Filipíny Příčina: Srážka přeplněného trajektu s tankerem MT Vector s ropou | |
Popis události: Jedná se o největší civilní námořní katastrofu všech dob. Na lodi o kapacitě 1500 lidí bylo přes 4000 cestujících. Do boku lodi narazil tanker s ropou a ta zalila paluby a okolní moře a vzplanula. Zachránilo se jen 26 lidí. | |
03 - Srážka se zbloudilou minou | |
Jméno lodi: Kiangia Kde: Východočínské moře u Šanghaje Kdy: 4.12.1948 Počet obětí: 2.750-3.920 mrtvých (údaje se různí) Národnost plavidla: Čína Příčina: Pravděpodobně výbuch miny | |
Popis události: Loď (kapacita 1150 osob) byla přeplněna lidmi, kteří prchali před komunistickou armádou v době občanské války v Číně a pravděpodobně narazila na zbloudilou minu (možná pozůstatek z druhé světové války). | |
04 – Přetížená loď je v bouři nestabilní | |
Jméno lodi: Le Joola Kde: u pobřeží Gambie Kdy: 26.9.2002 Počet obětí: nejméně 1.900 mrtvých, pravděpodobně však hodně přes 2.000 Národnost plavidla: Senegal Příčina: Bouře | |
Popis události: Loď se převrátila během silné bouře a rychle šla ke dnu. Jedná se druhou nejhorší civilní námořní katastrofu. Loď měla oficiálně kapacitu 500 pasažérů. Některé údaje uvádí až 4.000 obětí, protože loď měla na palubě velké množství cestujících bez jízdenky, přesný počet mrtvých se už asi nikdo nedoví. | |
05 - Výbuch parního kotle | |
Jméno lodi: Sultana Kde: U.S.A. řeka Mississsippi Kdy: 27.4.1865 Počet obětí: 1.547 mrtvých Národnost plavidla: U.S.A. Příčina: Výbuch parního kotle | |
Popis události: Dřevěnému kolesovému parníku během pravidelné plavby po řece Mississippi nedaleko Memphisu vybouchly tři parní kotle ze čtyř. | |
06 – Nejslavnější námořní nehoda všech dob | |
Jméno lodi: Titanic Kde: Severní Atlantický oceán Kdy: 14.4.1912 Počet obětí: 1.517 mrtvých (706 zachráněných) Národnost plavidla: Velká Británie Příčina: Srážka s ledovcem | |
Popis události: Krátce před půlnocí spatřil hlídkující námořník ledovec přímo před lodí a první důstojník vydal rozkaz stočit kurz doleva a zařadit zpětný chod. Loď narazila na ledovec a rozpárala se o něj - vznikla trhlina délky 90metrů. Titanic se potopil ve 2:20 v noci dne 15.4.1912. Vyšetřování ukázalo, že pokud by loď narazila na ledovec přímo, došlo by k porušení menšího počtu komor a nemuselo dojít k potopení. Nebo pokud by se na zpětný chod otočily jen levé motory, mohla by se loď ledovci vyhnout úplně. Jsou to však jen spekulace... | |
07 – Trajekt převrácený tajfunem | |
Jméno lodi: Toja Maru Kde: u břehů Japonska Kdy: 26.9.1954 Počet obětí: 1.159 mrtvých (150 zachráněných) Národnost plavidla: Japonsko Příčina: Tajfun | |
Popis události: Vlakový trajekt se plavil na pravidelné trase Hokaidó - Honšú. Protože byl očekáván tajfun, byla loď přikotvena nedaleko přístavu. Tajfun měl ale takovou sílu, že kotvy nevydržely a loď byla zahnána dále od břehu. Následně voda pronikla do podpalubí a loď se převrátila několik set metrů od přístavu. Záchranné práce začaly až po delší době, kdy se počasí uklidnilo. Tragédie je o to horší, že na palubě Toja Maru byli i cestující, kteří se měli původně plavit na jiné starší lodi, ale kvůli blížícímu se tajfunu byli z bezpečnostních důvodů přeloženi na "bezpečnější loď" (druhé lodi se nic nestalo). | |
08 - Požár na výletní lodi | |
Jméno lodi: General Slocum Kde: U.S.A., New York Kdy: 15.6.1904 Počet obětí: 1.021 mrtvých (asi 400 zachráněných) Národnost plavidla: U.S.A. Příčina: Požár na palubě | |
Popis události: Nedaleko přístavu, když už byli všichni cestující na lodi, vznikl v jedné z kajut výletní lodi z neznámých příčin požár. Kapitán se dozvěděl o požáru asi po deseti minutách, ale podcenil situaci a pokračoval v plavbě. Jako první posádku o ohni informoval 12-ti letý chlapec, ale nikdo mu nevěřil. | |
09 - Když kapitán opouští loď jako první | |
Jméno lodi: al-Salam Boccaccio 98 Kde: Rudé moře Kdy: 3.2.2006 Počet obětí: 1.020 mrtvých (388 zachráněných) - některé údaje uvádí jiná čísla Národnost plavidla: Egypt Příčina: nejasná, zřejmě požár na lodi | |
Popis události: Průběh události je nejasný, mohlo dojít k pohybu vozidel v podpalubí (na lodi jich bylo přes 200), čímž dojde k posunu těžiště lodi, stejně pravděpodobný je vznik požáru na palubě. Jisté je jen to, že mnoho z přeživších cestujících viděli jako prvního opouštět loď kapitána na záchranném člunu. | |
10 - Zrádná mlha v zálivu | |
Jméno lodi: Empress od Ireland Kde: Kanada, Záliv sv. Lawrence Kdy: 29.5.1914 Počet obětí: 1.072 mrtvých (zachráněno 400 lidí) Národnost plavidla: Kanada Příčina: Srážka s jinou lodí v mlze | |
Popis události: Parník se brzo ráno v mlze srazil s nákladní lodí s uhlím a rychle se potopil. |
Mapa nejhorších námořních nehod
01– Srážka lodi s výbušninou | |
Jméno lodi: Mont Blanc Kde: Kanada, u města Halifax Kdy: 6.12.1917 Počet obětí: až 3.000 mrtvých Národnost plavidla: Francie Příčina: Srážka lodí | |
Popis události: V přístavu se srazila francouzská loď převážející 2,5 tisíce tun výbušnin s norskou lodí Imo. Lodě začaly hořet a po chvíli následoval výbuch a s ním související tsunami a tlaková vlna. Rovněž požár se dostal na pevninu. Ihned zemřelo 2.000 lidí, další pak na následky zranění. | |
02 – Bouře si otevřela vjezdová vrata do lodi | |
Jméno lodi: Estonia Kde: u pobřeží Estonska Kdy: 28.9.1994 Počet obětí: 852 mrtvých (137 zachráněných) Národnost plavidla: Estonsko Příčina: Technická závada | |
Popis události: Při bouři v Baltském moři se kvůli technické závadě otevřela přední vrata, kterými vjíždějí auta do trajektu. Loď nabrala okamžitě hodně vody a potopila potopila se velmi rychle. | |
03 - Všichni nemůžou být na jedné straně lodi | |
Jméno lodi: SS Eastland Kde: U.S.A., Michiganské jezero, Chicago Kdy: 24.7.1915 Počet obětí: 844 mrtvých Národnost plavidla: U.S.A. Příčina: Převrácení kvůli nevyrovnanému těžišti | |
Popis události: Parník se plavíval po Velkých jezerech v U.S.A. jako vyhlídková loď. Osudný den byl plně vytížen (kapacita lodi byla 2750 pasažérů). Většinu pasažérů tvořili čeští imigranti. Loď se začala mírně naklánět směrem od břehu, což vyvolalo paniku, všichni cestující začali přebíhat na stranu lodi směrem ke břehu a posádka napouštěla vyrovnávací nádrže. Tím se rychle přeneslo těžiště, loď se zhoupla a následně převrátila na bok. Mnoho lidí kromě utonutí bylo usmrceno uvnitř lodi (rozmačkáni těžkým nábytkem,...). | |
04 - Nejslavnější potopená ponorka | |
Jméno lodi: ponorka Kursk Kde: Barentsovo moře u pobřeží Ruska Kdy: 12.8.2000 Počet obětí: 118 Národnost plavidla: Rusko Příčina: | |
Popis události: Při vypálení torpéd v rámci cvičení došlo k porušení zrezlého pláště ponorky a následnému výbuchu, když byla loď asi 100m pod hladinou. K dalšímu výbuchu došlo asi za dvě minuty, kdy pravděpodobně vybuchly další nevystřelená torpéda uvnitř ponorky. 23 mužů, kteří téměř s jistotou přežili první dva výbuchy umírali dlouho - vypověděl zdroj energie, klesala teplota, ubýval kyslík... Záchranné týmy dorazily na místo (na hladině) až druhý den a nikoho živého už se nepodařilo najít. Naštěstí byla konstrukce ponorky tak kvalitní, že nebyl porušen reaktor a nedošlo k jadernému výbuchu... | |
05 - Kněz chtěl umět létat | |
Jméno: Kněz Adelir de Carli Kde: Atlantik u pobřeží Brazílie Kdy: 20.4 až 4.7.2008 Počet obětí: 1 Národnost: Brazílie Příčina: | |
Popis události: Tato nehoda by mohla být stejně dobře zařazena i mezi letecká neštěstí: kněz chtěl překonat rekord v délce letu na nafukovacích balóncích (19 hodin) a tak se vznesl na hroznu 1.000 barevných balónků z pobřeží Atlantského oceánu a měl v úmyslu letět do vnitrozemí. Jenomže se zhoršilo počasí a změnil se směr větru a milého kněze to zahnalo daleko nad oceán, kde byl po více než dvou měsících nalezen na hladině bez známek života. |
Mapa největších nalezišť vraků s počty nalezených vraků
VšudeDobře.cz | © 2004-2024