Všude dobře, tak co doma?



Homepage / Katastrofy

Katastrofy

Námořní nehody



Obsah:
- Obecně
- Největší námořní nehody
- Další slavná námořní neštěstí
- Zajímavosti kolem námořních neštěstí

Obecně:



Do následujícího seznamu jsou zařazeny události, které se odehrály nejen na mořích a oceánech, ale i na vodě obecně, takže by bylo možná vhodnější kapitolu nazvat "Nehody na vodě". Nicméně my zůstáváme u označení lehce nepřesného, protože charakterizuje naprostou většinu událostí.



Největší námořní nehody


-

Mapa nejhorších námořních nehod

01 – Úprk z Německa nevyšel
- Jméno lodi: Wilhelm Gustloff
Kde: Baltské moře
Kdy: 30.1.1945
Počet obětí: asi 9.400 mrtvých (900-1.250 zachráněných - údaje se různí)
Národnost plavidla: Německo
Příčina: Torpédo vypálené ze sovětské ponorky
Popis události: Loď převážela německé uprchlíky opouštějící Německo, jehož porážka ve 2.světové válce byla již nevyhnutelná. Parník byl zasažen třemi torpédy a potopil se za 40 minut.

02 – Srážka trajektu s tankerem
- Jméno lodi: MV Doňa Paz
Kde: u pobřeží Filipín
Kdy: 20.12.1987
Počet obětí: 4.375 mrtvých (26 zachráněných)
Národnost plavidla: Filipíny
Příčina: Srážka přeplněného trajektu s tankerem MT Vector s ropou
Popis události: Jedná se o největší civilní námořní katastrofu všech dob. Na lodi o kapacitě 1500 lidí bylo přes 4000 cestujících. Do boku lodi narazil tanker s ropou a ta zalila paluby a okolní moře a vzplanula. Zachránilo se jen 26 lidí.

03 - Srážka se zbloudilou minou
- Jméno lodi: Kiangia
Kde: Východočínské moře u Šanghaje
Kdy: 4.12.1948
Počet obětí: 2.750-3.920 mrtvých (údaje se různí)
Národnost plavidla: Čína
Příčina: Pravděpodobně výbuch miny
Popis události: Loď (kapacita 1150 osob) byla přeplněna lidmi, kteří prchali před komunistickou armádou v době občanské války v Číně a pravděpodobně narazila na zbloudilou minu (možná pozůstatek z druhé světové války).

04 – Přetížená loď je v bouři nestabilní
- Jméno lodi: Le Joola
Kde: u pobřeží Gambie
Kdy: 26.9.2002
Počet obětí: nejméně 1.900 mrtvých, pravděpodobně však hodně přes 2.000
Národnost plavidla: Senegal
Příčina: Bouře
Popis události: Loď se převrátila během silné bouře a rychle šla ke dnu. Jedná se druhou nejhorší civilní námořní katastrofu. Loď měla oficiálně kapacitu 500 pasažérů. Některé údaje uvádí až 4.000 obětí, protože loď měla na palubě velké množství cestujících bez jízdenky, přesný počet mrtvých se už asi nikdo nedoví.

05 - Výbuch parního kotle
- Jméno lodi: Sultana
Kde: U.S.A. řeka Mississsippi
Kdy: 27.4.1865
Počet obětí: 1.547 mrtvých
Národnost plavidla: U.S.A.
Příčina: Výbuch parního kotle
Popis události: Dřevěnému kolesovému parníku během pravidelné plavby po řece Mississippi nedaleko Memphisu vybouchly tři parní kotle ze čtyř.

06 – Nejslavnější námořní nehoda všech dob
- Jméno lodi: Titanic
Kde: Severní Atlantický oceán
Kdy: 14.4.1912
Počet obětí: 1.517 mrtvých (706 zachráněných)
Národnost plavidla: Velká Británie
Příčina: Srážka s ledovcem
Popis události: Krátce před půlnocí spatřil hlídkující námořník ledovec přímo před lodí a první důstojník vydal rozkaz stočit kurz doleva a zařadit zpětný chod. Loď narazila na ledovec a rozpárala se o něj - vznikla trhlina délky 90metrů. Titanic se potopil ve 2:20 v noci dne 15.4.1912. Vyšetřování ukázalo, že pokud by loď narazila na ledovec přímo, došlo by k porušení menšího počtu komor a nemuselo dojít k potopení. Nebo pokud by se na zpětný chod otočily jen levé motory, mohla by se loď ledovci vyhnout úplně. Jsou to však jen spekulace...

07 – Trajekt převrácený tajfunem
- Jméno lodi: Toja Maru
Kde: u břehů Japonska
Kdy: 26.9.1954
Počet obětí: 1.159 mrtvých (150 zachráněných)
Národnost plavidla: Japonsko
Příčina: Tajfun
Popis události: Vlakový trajekt se plavil na pravidelné trase Hokaidó - Honšú. Protože byl očekáván tajfun, byla loď přikotvena nedaleko přístavu. Tajfun měl ale takovou sílu, že kotvy nevydržely a loď byla zahnána dále od břehu. Následně voda pronikla do podpalubí a loď se převrátila několik set metrů od přístavu. Záchranné práce začaly až po delší době, kdy se počasí uklidnilo. Tragédie je o to horší, že na palubě Toja Maru byli i cestující, kteří se měli původně plavit na jiné starší lodi, ale kvůli blížícímu se tajfunu byli z bezpečnostních důvodů přeloženi na "bezpečnější loď" (druhé lodi se nic nestalo).

08 - Požár na výletní lodi
- Jméno lodi: General Slocum
Kde: U.S.A., New York
Kdy: 15.6.1904
Počet obětí: 1.021 mrtvých (asi 400 zachráněných)
Národnost plavidla: U.S.A.
Příčina: Požár na palubě
Popis události: Nedaleko přístavu, když už byli všichni cestující na lodi, vznikl v jedné z kajut výletní lodi z neznámých příčin požár. Kapitán se dozvěděl o požáru asi po deseti minutách, ale podcenil situaci a pokračoval v plavbě. Jako první posádku o ohni informoval 12-ti letý chlapec, ale nikdo mu nevěřil.

09 - Když kapitán opouští loď jako první
- Jméno lodi: al-Salam Boccaccio 98
Kde: Rudé moře
Kdy: 3.2.2006
Počet obětí: 1.020 mrtvých (388 zachráněných) - některé údaje uvádí jiná čísla
Národnost plavidla: Egypt
Příčina: nejasná, zřejmě požár na lodi
Popis události: Průběh události je nejasný, mohlo dojít k pohybu vozidel v podpalubí (na lodi jich bylo přes 200), čímž dojde k posunu těžiště lodi, stejně pravděpodobný je vznik požáru na palubě. Jisté je jen to, že mnoho z přeživších cestujících viděli jako prvního opouštět loď kapitána na záchranném člunu.

10 - Zrádná mlha v zálivu
- Jméno lodi: Empress od Ireland
Kde: Kanada, Záliv sv. Lawrence
Kdy: 29.5.1914
Počet obětí: 1.072 mrtvých (zachráněno 400 lidí)
Národnost plavidla: Kanada
Příčina: Srážka s jinou lodí v mlze
Popis události: Parník se brzo ráno v mlze srazil s nákladní lodí s uhlím a rychle se potopil.



Další slavná námořní neštěstí


-

Mapa nejhorších námořních nehod

01– Srážka lodi s výbušninou
- Jméno lodi: Mont Blanc
Kde: Kanada, u města Halifax
Kdy: 6.12.1917
Počet obětí: až 3.000 mrtvých
Národnost plavidla: Francie
Příčina: Srážka lodí
Popis události: V přístavu se srazila francouzská loď převážející 2,5 tisíce tun výbušnin s norskou lodí Imo. Lodě začaly hořet a po chvíli následoval výbuch a s ním související tsunami a tlaková vlna. Rovněž požár se dostal na pevninu. Ihned zemřelo 2.000 lidí, další pak na následky zranění.

02 – Bouře si otevřela vjezdová vrata do lodi
- Jméno lodi: Estonia
Kde: u pobřeží Estonska
Kdy: 28.9.1994
Počet obětí: 852 mrtvých (137 zachráněných)
Národnost plavidla: Estonsko
Příčina: Technická závada
Popis události: Při bouři v Baltském moři se kvůli technické závadě otevřela přední vrata, kterými vjíždějí auta do trajektu. Loď nabrala okamžitě hodně vody a potopila potopila se velmi rychle.

03 - Všichni nemůžou být na jedné straně lodi
- Jméno lodi: SS Eastland
Kde: U.S.A., Michiganské jezero, Chicago
Kdy: 24.7.1915
Počet obětí: 844 mrtvých
Národnost plavidla: U.S.A.
Příčina: Převrácení kvůli nevyrovnanému těžišti
Popis události: Parník se plavíval po Velkých jezerech v U.S.A. jako vyhlídková loď. Osudný den byl plně vytížen (kapacita lodi byla 2750 pasažérů). Většinu pasažérů tvořili čeští imigranti. Loď se začala mírně naklánět směrem od břehu, což vyvolalo paniku, všichni cestující začali přebíhat na stranu lodi směrem ke břehu a posádka napouštěla vyrovnávací nádrže. Tím se rychle přeneslo těžiště, loď se zhoupla a následně převrátila na bok. Mnoho lidí kromě utonutí bylo usmrceno uvnitř lodi (rozmačkáni těžkým nábytkem,...).

04 - Nejslavnější potopená ponorka
- Jméno lodi: ponorka Kursk
Kde: Barentsovo moře u pobřeží Ruska
Kdy: 12.8.2000
Počet obětí: 118
Národnost plavidla: Rusko
Příčina:
Popis události: Při vypálení torpéd v rámci cvičení došlo k porušení zrezlého pláště ponorky a následnému výbuchu, když byla loď asi 100m pod hladinou. K dalšímu výbuchu došlo asi za dvě minuty, kdy pravděpodobně vybuchly další nevystřelená torpéda uvnitř ponorky. 23 mužů, kteří téměř s jistotou přežili první dva výbuchy umírali dlouho - vypověděl zdroj energie, klesala teplota, ubýval kyslík... Záchranné týmy dorazily na místo (na hladině) až druhý den a nikoho živého už se nepodařilo najít. Naštěstí byla konstrukce ponorky tak kvalitní, že nebyl porušen reaktor a nedošlo k jadernému výbuchu...

05 - Kněz chtěl umět létat
- Jméno: Kněz Adelir de Carli
Kde: Atlantik u pobřeží Brazílie
Kdy: 20.4 až 4.7.2008
Počet obětí: 1
Národnost: Brazílie
Příčina:
Popis události: Tato nehoda by mohla být stejně dobře zařazena i mezi letecká neštěstí: kněz chtěl překonat rekord v délce letu na nafukovacích balóncích (19 hodin) a tak se vznesl na hroznu 1.000 barevných balónků z pobřeží Atlantského oceánu a měl v úmyslu letět do vnitrozemí. Jenomže se zhoršilo počasí a změnil se směr větru a milého kněze to zahnalo daleko nad oceán, kde byl po více než dvou měsících nalezen na hladině bez známek života.



Zajímavosti kolem námořních neštěstí


01 - Bermudský trojúhelník
Kde: Mezi Floridou, Portorikem a Bermudami v Karibiku
Některé z událostí:
- 1942 - Už Kryštof Kolumbus popisuje komplikace s počasím v této lokalitě
- 1872 - Záhada plachetnice Mary Celeste: loď, která plula z U.S.A. do Itálie, byla nalezena u Azorských ostrovů bez posádky ale jinak bez známky poškození či stop po přepadení. Poslední záznam v lodním deníku je ze dne, kdy se loď ještě nacházela nedaleko břehů U.S.A. v Bermudském trojúhelníku a nenasvědčuje o ničem neobvyklém. Odsud ještě (zřejmě již bez posádky) urazila přes 800km.
- 1918 - Za jasného počasí zmizela beze stopy nákladní loď Cyclops
- 1945 - 5.prosince zmizela letka 5 amerických bombardérů poté, co kapitán vysílačkou ohlásil podivné chování kompasu a hodin v mlze
- 1963 - Za jasného počasí zmizela beze stop nákladní loď Marine Sulphur Queen

02 – Největší světová naleziště vraků
Na zeměkouli je v současnosti probádáno přes 100.000 vraků, které se většinou vyskytují ve skupinách blíže či dále od pobřeží zemí, které mají mořeplavecké ambice. Logicky: kde je nejvíce lodí a námořníků, tam je nejvíce i vraků a utopenců.

-

Mapa největších nalezišť vraků s počty nalezených vraků

Lokality:
A – Severní pobřeží Evropy, okolí Velké Británie a Irska a Baltské moře
B – Středozemní moře
C – Rudé moře
D – Grónské moře a nejsevernější část Atlantiku
E – Severní Atlantik
F – Východní pobřeží U.S.A.
G – Karibik
H – Severoamerická Velká jezera
I – Západní pobřeží U.S.A.
J – Aljašský záliv
K – Jižní Atlantik
L – Pobřeží Jižní Afriky
M – Indický oceán
N – Jihočínské moře
O – moře mezi Indonésií a Austrálií
P – Tasmánské moře
Q – Japonské moře a okolí Japonska


Aktualizace: 04/2012

VšudeDobře.cz | © 2004-2024